Jaroslav Zámečník: Liberec má mít ambici získat a obnovit lanovku na Ještěd. To ale neznamená, že ji musí celou zaplatit

Tags: , ,

V nedávném rozhovoru s novináři jsem prohlásil, že město Liberec by mělo usilovat o co nejrychlejší obnovu lanové dráhy na Ještěd a současně mít zájem na jejím odkoupení od Českých drah. Reakce občanů, ale i kolegů politiků na sebe nenechaly dlouho čekat. Od některých jsem to schytal a dozvěděl se, že jsem populista. Jiní mi zase vyčítali, že jsem tenhle ryze osobní názor neprobral nejprve s koaličními partnery. O to víc mě pak potěšila řada pozitivních ohlasů od vás, občanů. 

Psali jste mi a píšete. Někteří věcně, pozitivně, jiní nadšeně, ale s řadou otázek. Například kde na to Liberec, který se dlouhodobě potýká s nedostatkem financí, vezme peníze? A jestli si uvědomuji, že nás čekají velké investice například do plaveckého bazénu. Anebo že usilujeme o nákup liberecké spalovny a teplárny, což by byla transakce rovněž za stovky milionů. 

Souhlasím s vámi, ale zároveň dodávám, že jsem nikdy netvrdil, že by se město do nákupu lanovky mělo vrhat samo. Tedy bez dalších partnerů, kteří by primárně mohli u odkupu lanovky pomoci právě s financováním nákupu i provozu. Dokonce směle prozradím, že někteří případní spoluinvestoři už se na mě začínají obracet. Stejně tak přislíbil pomoc Liberecký kraj a věřím, že máme šanci získat i finance do státu. Ať už formou přímé podpory, nebo nějaké dotace. 

Hlavním důvodem, proč má mít Liberec ambici lanovku vlastnit, je ale to, že pouze tak dokáže ovlivnit její provoz a ekonomiku. Včetně cen, které za svezení lidé zaplatí. Dokonce si umím představit, že časem by se provoz lanové dráhy měl začlenit do systému městské hromadné dopravy, jako je tomu třeba u pražské lanovky na Petřín. Liberečané by tak podle mých odhadů mohli navíc získat i lepší cenu než nyní. 

Co bych si opravdu nepřál, je, aby dosavadní provozovatel lanovky – České dráhy – časem nabídl lanovku na Ještěd ke komerčnímu prodeji. Včetně pozemků i nezpochybnitelných a doložitelných dat, která jasně ukazují, že lanovka si na sebe nejenže vydělá, ale umí každoročně generovat i zajímavý zisk. Jasně, než by k podobnému odkupu došlo, musela by vzniknout kvalitní ekonomická rozvaha a analýza, za jakých podmínek se městu provozování podobné dopravy vyplatí. Osobně se nicméně domnívám, že z dlouhodobého hlediska by se tato investice Liberci vyplatila významně. 

Navíc, ruku na srdce. Opravdu si umíte představit, že lanovku získá soukromý provozovatel a  nasadí u ní výrazně vyšší ceny? Z pohledu byznysu nic proti. Určitě by se našla řada podnikatelů i podnikavců, kteří by si takovou investici rádi dopřáli. Potom se ale všichni musíme smířit s rizikem, že nový investor může kdykoliv přijít a zvýšit ceny za jízdné, aniž by k tomu měl pádný a rozumný ekonomický důvod. Prostě se mu jen bude chtít víc vydělat. Možná, že mi někteří z vás za tento postoj opět vynadají. A možná budou říkat, že jsem paranoidní, protože už dopředu podezřívám soukromé společnosti, že by se snad chtěly obohacovat na úkor ostatních. Ovšem pozor! Tak to opravdu není. 

Případů z praxe, kdy se tak stalo, najdeme celou řadu. Proto je na místě opatrnost. A je třeba jednat aktivně a rychle, k čemuž jsem se jako primátor rozhodl. Jak to s lanovkou na Ještěd nakonec dopadne, ukáže čas. Věřím ale, že o svém názoru, proč má Liberec už nyní usilovat o její získání, přesvědčím i kolegy. A to jak z koalice, tak opozice. Protože tohle je okamžik, kdy je potřeba konat, a ne si v předvolebním soupeření okopávat kotníky. 

Já už konat začal. A už nyní do červnového zastupitelstva chci prosadit záměr na změnu územního plánu, který by do budoucna městu usnadnil lanovku nejen získat do vlastnictví, ale zároveň si pospíšit s obnovením jejího provozu. Jak se k tomu postaví ostatní kolegové, nechám pochopitelně na jejich rozhodnutí. Věřím ale, že i oni nakonec uznají, jak důležité je, aby město získalo nad provozem lanové dráhy na Ještěd kontrolu. A to ideálně tak, že se stane minimálně jejím majoritním vlastníkem.

Článek vyšel v červnovém vydání Zpravodaj^Liberec (PDF, 14,7 MB)

Sdílet článek

Menu